5 kroků Jak si sestavit rozpočet

Většina lidí potřebuje nějaký způsob, jak každý měsíc vidět, kam jdou jejich peníze. Rozpočet vám může pomoci mít větší kontrolu nad svými financemi a usnadnit ukládání peněz na vaše cíle.

Co je rozpočet

Rozpočet je nástroj finančního plánování, ve kterém si zapisujete, kolik peněz očekáváte vydělat a jak je plánujete použít. Účelem rozpočtu je pomoci vám sledovat vaše výdaje, abyste své peníze mohli použít k dosažení svých cílů.

Rozpočet lze sestavit pro osobu, skupinu lidí, firmu, vládu nebo prostě cokoliv jiného, ​​co vydělává a utrácí peníze.

Sledování toho, kolik vyděláváte a utrácíte, nemusí být dřina, nevyžaduje, abyste byli dobří v matematice, a neznamená, že si nemůžete koupit věci, které chcete. Znamená to jen, že budete vědět, kam vaše peníze jdou a budete mít nad svými financemi větší kontrolu.

Druhy rozpočtů

Mějte na paměti, že nejlepší způsob tvorby rozpočtu je ten, který vám vyhovuje. Existuje mnoho skvělých způsobů, jak si vytvořit rozpočet, ale každý máme jiné finanční cíle. Nemějte tedy pocit, že se musíte řídit striktními metodami. Každý rozpočet by měl pokrýt všechny vaše potřeby, některá vaše přání a spoření pro případ nouze a budoucnosti.

Metoda 50/30/20

Nejpopulárnější rozpočtovou metodou je 50/30/20 při které rozpočet rozdělíte do tří hlavních kategorií.

50 % příjmů půjde na nezbytné výdaje, které musíte každý měsíc zaplatit ať už chcete nebo ne. Jedná se zejména o bydlení, jídlo, doprava, energie, pojištění, péče o děti a další.

Druhou kategorií jsou výdaje na věci, které nepotřebujete ale chcete. Do té půjde 30 % vašich příjmů. Může se jednat o cestování, zábavu, oblečení a podobně.

Poslední kategorií, na kterou půjde 20 % výdajů je vaše budoucnost. Těchto 20 % můžete použít na spoření, investování nebo splacení půjčky.

Obálková metoda

Druhou možností je obálková metoda. Tato metoda je vhodná hlavně pro lidi, kteří chtějí mít svůj rozpočet ještě více pod kontrolou.

Metoda spočívá v rozdělení financí do označených obálek podle způsoby utracení.

Můžete mít samostatné obálky na všechno, zejména ale na energie, jídlo, dopravu, oblečení, zábavu atd.

V každé obálce máte v hotovosti přesně tolik, kolik můžete daný měsíc utratit. Až bude obálka prázdná, znamená to, že pro daný měsíc jste již vše utratili.

Obálková metoda, vám může pomoci také uvědomit si hodnotu peněz. Pokaždé když budete vyndávat peníze z obálky, ještě si dvakrát rozmyslíte, zda je opravdu chcete utratit.

Pokud nechcete platit v hotovosti, můžete si pořídit i mobilní aplikaci, která vám nabídne stejnou službu.

Proč potřebujete rozpočet?

Rozpočet vám umožní vytvořit si finanční plán a zajišťuje, že budete mít vždy dostatek peněz na věci, které potřebujete a na věci, které jsou pro vás důležité. Také vás může ochránit před dluhy nebo pomoci se dluhů zbavit.

Jak sestavit rozpočet v 5ti krocích

Sestavení osobního rozpočtu se může zdát složité, proto jsme návod rozdělili do 5 jednoduchých kroků, které vám pomohou získat kontrolu nad svými financemi.

Abyste se dostali o krok blíže k vašim finančním cílům, pojďme si projít, jak vytvořit rozpočet krok za krokem.

Jako časový rámec svého rozpočtu použijte, jak často dostáváte zaplaceno. Pokud například dostáváte výplatu týdně, nastavte si týdenní rozpočet.

1. Jaký je váš příjem

Základním stavebním kamenem každého rozpočtu je spočítání přesného měsíčního příjmu.

Pokud jste zaměstnanec, výpočet příjmu je velice snadný, neboť veškeré daně a sociální a zdravotní pojištění za vás již odvedl zaměstnavatel, takže peníze, které vám přijdou každý měsíc na účet jsou váš čistý příjem.

Pokud jste živnostník a pracujete na volné noze s proměnlivým příjmem, výpočet měsíčního příjmu bude poněkud složitější. Nezapomeňte si proto vést detailní poznámky o vašich měsíčních příjmech. Od příjmů odečtěte vše nezbytné, co musíte zaplatit, jako jsou daně a sociální a zdravotní pojištění, aby vám zbyl čistý příjem.

Do příjmů se ovšem nepočítá pouze odměna z vaší práce, ale také důchod, renta nebo zisky z investic.

2. Jaké jsou vaše výdaje

Až budete mít kompletní přehled o financích se kterými můžete každý měsíc pracovat, je čas podívat se na to, jak je utrácíte. Máme dva základní druhy výdajů, fixní a variabilní. Rozdíl se nachází v tom, že fixní náklady jsou každý měsíc víceméně stejné, kdežto variabilní se každý měsíc mění.

  • Fixní výdaje

Fixní výdaje jako nájem, potraviny, energie, doprava spotřebovávají opravdu značnou část vašeho příjmu, proto je obzvlášť důležité je každý měsíc sledovat.

Abyste se dozvěděli, jak velká část vašeho rozpočtu jde do fixních výdajů, sepište si je všechny na papír nebo do mobilu a spočítejte kolik vás každá položka stojí. Pokud nevíte kolik, co stojí, můžete se podívat na účty z předešlého období.

  • Variabilní výdaje

Ať už utrácíte za jídlo v restauraci, drahé oblečení, posilovnu nebo třeba Netflix. Vždy se ujistěte, že pro to máte v rozpočtu své místo. Na rozdíl od fixních výdajů, které každý měsíc zůstávají relativně stejné, variabilní se mohou každý měsíc zásadně měnit.

Sledování variabilních výdajů může být docela složité, neboť v nich není žádná konzistentnost, ale je to více než důležité. Abyste měli přehled za co utrácíte, můžete použít výpis z bankovního účtu.

Kategorie variabilních výdajů:

  • Zábava
  • Potraviny
  • Oblečení
  • Rande
  • Jídlo v restauraci

3. Stanovte si cíle

Jakmile máte přehled o svých financích a máte přebytek peněz v rozpočtu musíte si stanovit cíl. Pokud máte cíl, můžete k jeho dosažení použít svůj rozpočet.

Žijete poprvé sami a víte, že auto, které řídíte od střední školy, už moc dlouho nevydrží? Přemýšlíte o koupi domu nebo založení rodiny? Chcete svůj přebytek použít na splacení dluhu nebo založení investičního fondu?

Je užitečné stanovit si konkrétní cíle a poté je rozdělit na dosažitelné kousky. Pokud potřebujete poradit jaké cíle si stanovit podívejte se na tyto krátkodobé a dlouhodobé příklady:

Krátkodobé cíle:

  • Ušetřit na dovolenou
  • Založit nouzový fond
  • Splatit kreditní kartu
  • Ušetřit na dárek

Dlouhodobé cíle

  • Splatit hypotéku
  • Začít podnikat
  • Spořit na důchod

Pamatujte, že vaše cíle nemusí být pevně dané, ale jejich identifikace vás může motivovat k tomu, abyste se drželi svého rozpočtu. Například může být snazší snížit výdaje, pokud víte, že šetříte na dovolenou.

4. Upravte rozpočet

Nyní, když jste zdokumentovali své příjmy a výdaje, můžete provést nezbytné úpravy, abyste neutráceli zbytečně a měli peníze, které můžete investovat do svých cílů. Váš rozpočet musí pracovat pro vás a váš životní styl, takže je důležité upravit rozpočet podle toho, jak se věci mění.

Nejprve se podívejte na výdaje, které „chcete ale nepotřebujete“. Musíte jít do kina, namísto filmu doma? Musíte jíst v restauraci? U takovýchto výdajů začněte. Pokud jste již upravili své výdaje, které chcete, podívejte se blíže na své výdaje za měsíční platby. Možná je tak úplně nepotřebujete nebo se najdou levnější alternativy. Není v okolí třeba levnější fitness centrum?

Pokud to jde příliš pomalu, podívejte se na úpravu fixních výdajů. Mohli byste například ušetřit výhodnějším pojištěním auta nebo domu? Nebo refinancováním hypotéky? Změna fixních výdajů je velká věc, takže si dávejte pozor a důkladně vybírejte. Pro srovnání nabídek všech pojištění a hypoték můžete použít srovnávač.

I malá změna může ušetřit spoustu peněz. Možná budete překvapeni, kolik peněz navíc nashromáždíte provedením jedné drobné úpravy.

5. Sledujte, kontrolujte a měňte rozpočet

Vytvoření rozpočtu je obrovské finanční vítězství. Pomůže vám zajistit, že můžete pokrýt své výdaje a dosáhnout velkých milníků, jako je nákup domu nebo splacení půjček.

Postupem času bude nejspíš ale potřebovat upravit. Vaše příjmy, výdaje nebo životní styl se mohou změnit a je důležité zajistit, aby váš rozpočet fungoval dál.

Napište si do kalendáře nebo si nastavte připomenutí a pravidelně svůj rozpočet kontrolujte. Může to být na týdenní, měsíční nebo alespoň čtvrtroční bázi, abyste viděli, zda nastali nějaké změny nebo zda jste blíže ke svým finančním cílům.

Jak se držet rozpočtu

Držet se rozpočtu může být složité. Pokud váš rozpočet nemá žádné „úlevy“ nebo jste na sebe příliš tvrdí, můžete být tak frustrovaní, že se svého rozpočtu vzdáte. Ujistěte se, že ho opravdu sledujete, založte si nouzový fond a pravidelně svůj rozpočet kontrolujte, aby byl neustále aktuální.

Jaké jsou běžné chyby při rozpočtu

Sestavování rozpočtu není vždy jednoduché – mohou existovat aspekty, které jsou obtížné nebo nejednoznačné, proto se na závěr podíváme na časté chyby při rozpočtu.

Odhad nepravidelného příjmu

Pokud jste živnostník, nebo přivyděláváte brigádami budete mít nejspíše nepravidelný příjem, který se dá stěží odhadovat. V tomto případě si pro odhad příjmů pro rozpočet stanovte spíše konzervativnější částku.

Podívejte se na průměrný příjem za posledních 6 měsíců, nebo se zeptejte kolegů na brigádě kolik si průměrně vydělají a máte odhad pro váš rozpočet. Největší chyba je stanovení si příliš vysokého rozpočtu, na který poté s příjmem nedosáhnete.

Nouzové výdaje

Dalším problémem, který může nastat a rozbít vám tak rozpočet jsou nouzové výdaje. Může se vám rozbít auto, lednička, pračka nebo dokonce můžete ztratit práci. V tomto případě může přijít vhod nouzový fond. Nouzový fond vám pomůže překonat ty nejtěžší chvíle. Finanční experti radí mít v nouzovém fondu 3 až 6 měsíčních příjmů.

Jednorázové výdaje

Výdaje, se kterými nemůžete vždy počítat ve vašem rozpočtu. Jsou to výdaje, které se objeví např. jednou do roka, jako jsou vánoční dárky nebo dárek pro kamaráda k narozeninám. Pro tyto situace, které není snadné vždy předvídat, si stranou odkládejte každý měsíc pár stovek korun.

Závěr

Doufám, že Vám můj příspěvek Jak si sestavit rozpočet? pomůže.

Pokud máte nějaké připomínky nebo námitky k článku, stejně tak nápady, co v článku ještě zmínit nebo návrhy na další články, nebojte se napsat komentář.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Newsletter

Žádný spam, pouze 1x týdně vás informujeme o tom nejlepším, ze světa financí.

Doporučujeme